اخبار بین المللی, سلول درمانی, طب ترمیمی اخبار بین الملل
شماره: 33355
1399/05/19 - 11:46
شناسایی پروتئینی ضروری برای باروری مردان

اسپرماتوزوآهای که به صورت جدید در بیضه ها توید می شوند توانایی بارور کردن ندارند ولی زمانی که در اپیدیدیم بالغ می شوند به اسپرم های کاملا دارای عملکرد تبدیل می شوند. تکوین خود اپیدیدیم به فاکتورهای بیضه ای که در جریان لومینال دریافت می شود بستگی دارد. پیام رسانی نامناسب بین بیضه و اپیدیدیم را یکی از دلایل ناباروری مردان می دانند.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، دکتر کیوزومی و همکارانش در دانشگاه اوزاکا دریافته اند که پروتئین لومینال بیضه ای  NELL2 که به گیرنده اش موسوم به ROS1 در سطح لومینال اپیدیدیم متصل می شود، تمایز اپیدیدیم را القا می کند. در مقابل، اپیدیدم تمایز یافته یک پروتئاز ضروری برای لقاح موسوم به ovochymase-2 را برای تولید اسپرم های کاملا بالغ و دارای عملکرد ترشح می کند. با توجه به آن چه گفته شد به نظر می رسد که برهمکنش بین بیضه-اپیدیدم تضمین کننده تولید مثل پستانداران است. به عقیده محققین NELL2 موجب شروع مجموعه ای از وقایع می شود که برآیند آن بالغ شدن اسپرمی است که در سیستم تولید مثلی جنس ماده قابلیت حرکتی پیدا می کند.

این مطالعه NELL2 را به عنوان یک فاکتور پروتئینی مترشحه از سلول های زایای بیضه به عنوان یک تنظیم کننده اصلی باروری معرفی می کند.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved